EMNİYET İRTİFASINDAN BİLGİLER, KİTABI YAZARI
DGCA HAVACILIKTA 091 VFR & 092 IFR COMMUNİCATİON TEORİK BİLGİ ÖĞRETMENİ
1. Dr. Tamer Saraçyakupoğlu KİMDİR?
1970 yılında Kahramanmaraş’ta Şükran ve Halil İbrahim Saraçyakupoğlu’nun üçüncü oğlu olarak dünyaya geldi. 1979 yılında, büyük abisinin ODTÜ İnşaat Mühendisliği’ni kazanması nedeniyle Ankara’ya taşındı. Kahramanmaraş’ta başlayan ilkokul eğitimini Dikmen İlkokulu’nda tamamladı. Ardından sırasıyla ortaokul ve lise eğitimini Anıttepe Lisesi’nde, lisans eğitimimi ise Trakya Üniversitesi Makine Mühendisliği Bölümü’nde tamamladı.
1994 yılında Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığı (Hv.K.K.lığı)’nın muvazzaf subaylık sınavına girdi ve aynı yıl teğmen rütbesiyle Eskişehir 1’inci Hava İkmal Bakım Merkezi Komutanlığı’na atandı. 1995 yılında evlendi, 1997 yılında ise oğlu Gökey dünyaya geldi. Hava Kuvvetleri’nde sırasıyla 1994-2004 yılları arasında, envanterdeki F-16 Savaşan Şahin, F-4 Fantom, F-5, T-37, T-38 gibi jet uçaklarının gövde ve motorlarına yönelik olarak üretim yapan birimde orta ve üst seviyede yönetici olarak görev yaptı.
2004 yılından 2012 yılına kadar Ankara Hv.K.K. lığı karargâhında, Lojistik ve Plan-Prensipler Başkanlığı’nda görev yaptığı dönemde Güney Kore’de KT-1T uçağı Proje Subayı, Hollanda Brunssum’da NATO (NAPMA) Depo Seviyesi Bakım Yönlendirme Grubu üyeliği ve F-35 Uçağı Entegre Proje Ekipleri üyeliği görevlerinde bulundu.
2012 yılında askeri havacılık kariyerini sonlandırarak Türk Hava Kurumu (THK)’nda yerli üretim hafif spor uçağı olan T19A Türkkuşu’nun Üretim ve Planlama Müdürlüğü görevinde bulundu. Uçağın, 21 Aralık 2014 tarihinde gerçekleştirilen Düşük-Hız Taksi (Low-Speed Taxi), Yüksek-Hız Taksi (High-Speed Taxi) ve Trafik Paterni (Meydan Turu) uçuşlarının test prosedürlerini hazırladı ve bunlara bizzat iştirak etti. Aynı dönem hususi pilot lisansı eğitimine başladı, ikili kumanda ve yalnız uçuşlarını gerçekleştirdi. 2014 yılında son kontrol uçuşunu da geçerek uçuş eğitimimi başarıyla tamamladı. Ardından 2015 yılında THK Teknik Genel Müdürlüğü görevine atandı.
Temmuz – Ağustos 2017’de EASA ve SHGM koordinasyonu ile Fransız SOFRECO firması tarafından gerçekleştirilen Turkish Civil Aviation Academy tarafından POA Certification and Oversight Course eğitimini tamamlayarak uçak parçası üretimi konusunda olarak belgelendirildi.
Havacılık alanında ülkemizde yerli üretim yapılması konusunda birçok çalışmalara imza attım ve 4 adet patent başvurusu gerçekleştirdim. Günümüze kadar, Emniyet İrtifasından Bilgiler: Genel Havacılık, Üretim ve Bakım Süreçleri, Havacılık ve Denizcilikte Su Jeti İle Kesilen Malzemelerin Seçimi başlıklı kitaplarım tek yazarlı olarak yayımlanmıştır. Uluslararası Havacılığın Temelleri kitabının ise ortak yazarlarından biriyim. Yerli ve yabancı birçok akademik dergide makalelerim yayımlanmıştır. Dünyada saygın bir yere sahip olan ve İngilizce yayımlanan Aviation Turkey dergisinin köşe yazarlarından biriyim. Ülkemiz havacılığının dünyaya tanıtılması konusu benim için önem arz etmektedir. Bu nedenle özellikle uluslararası konferans ve kongrelerde bildiri sunmaya gayret sarf etmekteyim.
2020 yılı itibariyle Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) 091 VFR & 092 IFR Communication Teorik Bilgi Öğretmenliği yetkisiyle görev yapmaktayım. Türkiye Hava Sporları Federasyonu Başkanlığı, Uçuş ve Yer Emniyet Değerlendirme kurulu üyesiyim.
2. Niçin Akademisyen Olmayı Tercih Ettiniz?
Doğayı, evreni ve uçuş prensiplerini öğrendikçe merak duygum daha da derinleşiyor. Özellikle uçuş, üretim ve bakım konularında daha çok bilgiye sahip olma çabasını taşıyorum. Doktora çalışmam bittikten sonra 2015 yılında THK Üniversitesi’nde yarı zamanlı olarak havacılık konusunda ders anlatmaya başladım. O dönemde ders anlatırken yaptığım hazırlıklarda ve ders esnasında çok daha fazla bilgi edindiğimi gözlemledim. En iyi öğrenme metodu, öğretmektir. Bunu yaşayarak öğrendim ve bunun beni oldukça cezbettiğini söyleyebilirim. Aslında, bu tarihten itibaren akademik hayatın içerisinde aktif olarak hep yer aldım. Kasım 2017’de Ataşehir Adıgüzel MYO Mekatronik Bölümü’nde Yrd. Doç. Dr. olarak atanmamın ardından sırasıyla Ostim Teknik Üniversitesi Makine Mühendisliği ve İstanbul Gelişim Üniversitesi Uçak Mühendisliği Bölümleri’nde akademisyen ve yönetici olarak görevler yaptım. Akademisyenlik, özellikle havacılık alanındaki akademisyenlik, yapılabilecek en keyifli meslek olarak geliyor bana. Kendimi, derslerde çoğu zaman hobisini anlatan kişi olarak görüyorum. Bence bu büyük bir ayrıcalıktır. Bu nedenle dünyaya bir daha gelsem, yine havacı ve akademisyen olurdum diye düşünüyorum.
3. Hayatınızda ki Dönüm Noktalarınız NE ZAMAN?
Geriye dönüp baktığımda hayatımda pek çok dönüm noktası olduğunu görüyorum.
Birinci dönüm noktası; Kahramanmaraş’tan Ankara’ya taşınmamızın ailemizin aldığı en önemli kararlardan biri olduğunu ve hayatımdaki ilk dönüm noktasının bu olduğunu düşünüyorum. Bu konudaki cesur ve ön görülü kararları için rahmetli babama ve anneme müteşekkirim.
İkinci dönüm noktası; Askeri havacılığa geçmemdir. Havacılık tüm dünyada ekonomik buhranlar olsa dahi büyümeye devam eden bir sektördür. Uçmak ise başlı başına bir keyiftir. Bu nedenle 1994 yılı benim için önemli bir dönüm noktasıdır.
Üçüncü dönüm noktası; Mutlu bir aile başarının dinamosudur. Bu nedenle 1995 yılındaki evliliğimi önemli bir dönüm noktası olarak görmekteyim. 1997 yılında oğlumun dünyaya gelmesi ise tarifi imkânsız bir mutluluk sağlamıştır.
Dördüncü dönüm noktam; Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi’ni başarı ile bitiren oğlum birçok akademik çalışmamda bana destek sağlamaktadır. 2012 yılında askeri havacılıktan sivil havacılığa geçiş kararı almam önemli bir dönüm noktası olmuştur.
Beşinci dönüm noktası; 2015 yılında havacılık alanında akademisyen olma kararım da önemli bir dönüm noktasıdır. Öğrencilerimle uçağın başında ders anlatırken, uçarken ya da uçak parçası üretimi yapan bir fabrikanın kurulumunda rol alırken kendimi çok mutlu hissediyorum.
4. Kendinizi 3 kelime ile NASIL anlatırsınız?
Çalışmayı seven, tez canlı, aile değerlerine bağlı olarak tanımlayabilirim.
5. Kendinizi gelecekte NEREDE Görüyorsunuz?
Havacılık alanında proje yapan biri olarak görüyorum. Üretimin ulusların ekonomik refahlarının sağlanmasında kaldıraç rolü üstlendiğinin farkındayım. Havacılıkta üretim ise katma değeri çok yüksek bir alandır. National Academies Press (NAP) verilerine göre otomotivde üretilen bir ürünün fiyatı 1 birimken aynı geometri ve aynı metalürjik yapıdaki ürünün hava aracı üzerindeki fiyatı 60 birimdir. Diğer bir anlamda havacılık 1’e 60 oranında daha fazla katma değer sağlayan bir alandır. Bu nedenle kendimi havacılık alanında üretim yapan sonrasında ise yapılan üretimlerin test uçuşlarında görev alan biri olarak görüyorum.
6. Kariyer Yolunda Gençlere NE Önerirsiniz?
Başarı için çalışmak gerekiyor. Yarış bittikten sonra da koşmaya devam eden at gibi olmak lazım. Öğrencilerime bazen havacılık 7/24 yapılırsa başarı gelir diyorum. Aslında bu kendimizi adadığımız her iş için geçerlidir. Şans her zaman çalışanlara yardımcı olmaktadır. Louis Pasteur’ün “Şans, yalnızca hazır olan zihinlere güler” sözü de benim bakış açımı doğrulamaktadır. O nedenle kariyer basamaklarının başındaki gençlere, hayatlarının odak noktalarına mesleklerini koymalarını ve 24 saat meslekleri ile ilgili çalışmalarda bulunmalarını öneririm. Hayatlarının odağına neyi koyarlarsa o alanda başarılı olurlar.
Röportaj: Yasemen Çalışkan